Terug naar overzicht

In gesprek met… Hamit Baykal (Enka Horeca B.V.)

Voor de eerste editie van onze nieuwe reeks “In gesprek met…” spreken we met Hamit Baykal, medeoprichter van Enka Horeca B.V.. Samen met zijn team bouwde hij in acht jaar tijd een succesvol bedrijf op dat zich richt op etnische supermarkten. In dit interview vertelt hij over zijn drijfveren, de kracht van diversiteit en het belang van lef in ondernemerschap.

In gesprek met… Hamit Baykal (Enka Horeca B.V.)

“Ondernemerschap is voor mij altijd een combinatie geweest van kansen zien en durven grijpen,” begint Hamit. Toen Enka Horeca B.V. acht jaar geleden startte, lag de focus op horeca. Maar al snel zagen hij en zijn team dat de markt voor etnische supermarkten in Nederland sterk groeide.

“We hebben toen de switch gemaakt van horeca naar winkels: een keuze die misschien spannend leek, maar tijdens de coronaperiode een gouden zet bleek.”

De coronaperiode werd daarmee een kantelpunt. “Mensen gingen hamsteren, waardoor wij regelmatig door onze voorraad heen waren. Dat dwong ons tot creativiteit en snel schakelen. Tegelijkertijd kwamen er veel nieuwe klanten bij en groeide onze omzet enorm.”

Die groei schrijft Hamit toe aan vier pijlers: een sterk team, betrouwbare partners, het benutten van marktkansen én een beetje geluk.

“Wat mij persoonlijk drijft, is die mix van hard werken, met de juiste mensen bouwen en het lef hebben om keuzes te maken die niet altijd voor de hand liggen. Een mooi voorbeeld is onze eigen zuivellijn Piknik. We kozen bewust voor een opvallende magenta-fuchsia huisstijl. Die riskante keuze zorgde ervoor dat we nu juist herkenbaar zijn en opvallen in de schappen.”

Kansen en uitdagingen in de Metropool Amsterdam

Volgens Hamit liggen er grote kansen voor ondernemers in de regio. “De grootste kans ligt wat mij betreft in diversiteit en vernieuwing. De Metropool Amsterdam is enorm rijk aan culturen, ideeën en smaken. Juist in die diversiteit ligt de mogelijkheid om nieuwe producten, diensten en concepten te ontwikkelen die aansluiten bij een breed publiek.”

Maar er zijn ook uitdagingen: “De krapte op de arbeidsmarkt en stijgende kosten dwingen ondernemers om steeds creatiever te zijn. Voor ons is service daarin een sleutelwoord: vandaag besteld, morgen voor 90% geleverd.”

De belangrijkste les: je onderneemt nooit alleen

“De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat je nooit alleen onderneemt. Je bouwt altijd met mensen. Mijn advies: investeer vanaf dag één in je team en je relaties. Een bedrijf kan alleen groeien als het fundament stevig staat.”

Daarnaast moedigt Hamit ondernemers aan om lef te tonen: “Wees niet bang om keuzes te maken die afwijken van de norm. Soms is het juist de afwijking die je succes bepaalt.”

Waarom lid worden van MKB-Metropool Amsterdam?

Tot slot benadrukt Hamit het belang van een netwerk als MKB-Metropool Amsterdam: “Als ondernemer zit je vaak zo diep in je eigen bedrijf dat het waardevol is om over de muren heen te kijken en in gesprek te gaan met collega-ondernemers. Je staat er nooit alleen voor, maar toch voelt dat soms wel zo. Juist daarom is verbonden zijn met een netwerk belangrijk: samen oplossingen vinden, nieuwe markten verkennen en elkaar versterken.”

Voor Hamit persoonlijk zijn die ontmoetingen met ondernemers uit andere sectoren erg inspirerend. “Je leert altijd iets van elkaar en vaak zijn het juist die gesprekken buiten je eigen branche die de meeste inspiratie geven.”

 In de volgende editie van “In gesprek met…” spreken we weer een inspirerende ondernemer uit de Metropool Amsterdam.

Wil je ook lid worden?

Wij streven ernaar om minimaal één netwerkbijeenkomst per maand te organiseren. Deze zijn voor onze leden gratis toegankelijk. Naast netwerkbijeenkomsten, groeiborrels en kennissessies, staan bedrijfsbezoeken, inspiratie- of zakenreizen en eindejaars- of nieuwjaarsrecepties zeker op de agenda. Meld je snel aan via onderstaande button zodat je de eerstvolgende bijeenkomst ook aanwezig kunt zijn.,

Bekijk de event kalender op deze website!

Lid worden