In een tijd waarin bedrijven te maken hebben met een krappe arbeidsmarkt en een nieuwe generatie werkzoekenden met andere wensen en verwachtingen, werd deze Groeiborrel een krachtig platform voor kennisdeling, inspiratie en samenwerking. Het thema ‘Arbeidsmarkt en Onderwijs’ bleek relevanter dan ooit.
Vayhishta Miskin (Dagelijks Bestuur Amsterdam Zuidoost) en Yassmine El Ksaihi (Stadsdeelbestuurder Amsterdam Noord) spraken over de cruciale rol die overheden en onderwijsinstellingen kunnen spelen in het opleiden én positioneren van jong talent. Hun oproep: ondernemers moeten actief samenwerken met scholen om de brug tussen leren en werken te versterken.

Fatima Akalai, projectleider van Huis van Talent, en Jack Stuifbergen, voorzitter van de werkgroep Duurzaamheid, gaven een inspirerende pitch over het Huis van Talent: een initiatief waarin onderwijs en bedrijven samenwerken aan duurzame loopbaanontwikkeling. Studenten krijgen hier de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen in de praktijk, met directe aansluiting op de behoeften van het bedrijfsleven.

Een van de hoogtepunten van de middag was de presentatie van het GenZ Magazine. Vanaf het podium introduceerde Clemens Staal, secretaris van MKB-Metropool Amsterdam, deze coproductie tussen studenten van het ROC van Amsterdam-Flevoland en communicatiebureau Vandejong.
Met een frisse vormgeving, herkenbare tone of voice en verrassend diepgaande inhoud geeft het magazine een eerlijk beeld van Generatie Z: hun drijfveren, dromen, struggles én verwachtingen van werkgevers. Zoals Clemens het zelf verwoordde: "Generatie Z is veel gelaagder dan we vaak denken!"
Het magazine is bedoeld als handvat voor werkgevers die willen begrijpen hoe ze deze generatie kunnen binden en begeleiden. Want zoals Clemens ook zei: "Leefwerelden bij elkaar brengen, dát is waar het om draait."
Voorzitter MKB-Metropool Amsterdam, Achmed Baâdoud, vatte het mooi samen: "Iedereen verdient een kans; jong talent én volwassenen die nu aan de kant staan. Samen bouwen we aan een arbeidsmarkt die werkt voor iedereen."

Naast de inhoudelijke sessies bood de Groeiborrel volop ruimte om te netwerken. Ondernemers, HR-managers, praktijkopleiders en studenten gingen met elkaar in gesprek over kansen en knelpunten op de arbeidsmarkt.


Als kers op de taart werden er onder de aanwezigen leuke prijzen verloot, beschikbaar gesteld door studenten van de opleiding Start Up Ondernemen van het MBO College Zuidoost. Denk aan een tracksuit van Elite Fashion, een brandingconsult van Trendeye, of een gezichtsbehandeling bij Sara Clinic. Originele prijzen die laten zien hoeveel talent én ondernemerschap er al aanwezig is onder mbo-studenten.
