Het vervoer van goederen met LEVV’s moet een belangrijke rol gaan spelen in de stedelijke logistiek, nu er steeds minder dieselvoertuigen worden toegelaten in de stad en de bruggen en kademuren geen zware voertuigen meer aan kunnen.
Volgens vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam, Guido Frankfurther, was het vooral belangrijk om de knelpunten, waar zowel de leveranciers als de gebruikers van LEVV’s tegen aanlopen, in kaart te brengen. "Waar kunnen cargo fietsen, cargo snorfietsen en cargo bromfietsen meerijden met het autoverkeer op de 30 km-wegen? Waar zijn er geen alternatieven en is het fietspad breed genoeg om ook cargo snorfietsen toe te laten? Wij doen heel concrete aanbevelingen, om het gebruik van LEVV’s te stimuleren, waarbij de verkeersveiligheid uiteraard prioriteit heeft."
Karin van den Berg van LMe Solutions geeft aan vooral het laaghangende fruit te willen plukken, dus eenvoudige maatregelen die Amsterdam zelfstandig kan nemen. "Graag geven wij meer mkb-bedrijven de ruimte om gebruik te maken van voor de stad geschikte logistieke voertuigen en oplossingen. Kleine aanpassingen in het stedelijk beleid en duidelijke verkeersborden voor iedereen zijn daarbij nodig. Hierdoor kan iedereen op tijd zijn goederen krijgen met meer verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers."
Wethouder van der Horst dankte voor de aangeboden aanbevelingen en beloofde die waar mogelijk mee te nemen in haar voorstellen om het gebruik van LEVV’s te bevorderen. Deze voorstellen worden na de zomer verwacht. "Het meer beschikbaar komen van LEVV’s en een forse toename van het gebruik hiervan, zijn essentieel voor een volgende stap in de transitie naar schoner, kleiner en lichter vrachtvervoer in de stad. Deze aanbevelingen helpen hierbij."